måndag, maj 24, 2010

Alla bra husläkare har kö...

...såklart!
Hade man kanske kunnat räkna ut med lilltån. Det är väl ingen som vill gå till en dålig husläkare, då byter man ju illa kvickt.

Jag har i mitt liv haft väldigt lite kontakt med vårdcentralen/sjukvård över lag. Visst har jag fått allergimedicin utskrivet en gång per år men för det behöver man ju inte längre gå till doktorn, de skriver ju ut per telefon nu för tiden.

Jag har också flyttat inom kommunen och därför tillhört olika vårdcentraler.

Sedan förra sommaren då jag skulle kolla upp några grejer hos min husläkare har jag fått ny läkare 3ggr. Blir ingen vidare kontinuitet i det hela. Svårt att behöva dra sin story om o om igen och ingen läkare är ju den andra lik så det blir olika bedömningar varje gång.

Han jag mötte i årskiftet tex. (fantastisk turkisk läkare!) han ville sjukskriva mig på studs pga depression och sätta in SSRI-preparat (av olika anledningar tackade jag nej till detta).
Min nuvarande läkare skrev för 3 veckor sedan en remiss till Maria beroendecentrum och har helt snöat in på att jag har alkoholproblem (min pappa är alkoholist och jag ligger i riskgruppen). Inget depressionstänk här inte. Skriver ut lite sömntabletter som du också kan ta vid oro, bara äta o tillbaks och jobba!

Detta föranleder till att jag vill byta läkare.
Har en nära vän som gick igenom en liknande grej som jag för några år sedan som är mycket nöjd med sin husläkare. Där fick hon göra test och skattningar. Inget av detta har jag erbjudits. Hon har givetvis fullt med patienter och en dignande kö.

Även två andra läkare som jag har hört gott om har köer. När jag ringde till stället där den sista jobbade sa kvinnan jag pratade med: "men vi har ambulerande läkare som kommer att vara här under sommaren som du kan få tid hos omgående". Hur funkar sånt då undrar jag? Då hamnar man ju lite i sitsen igen att dra sin story gång på gång. O det är faktiskt så att alla tycker och ser saker olika.
Det kan givetvis vara bra också, så man inte fastnar i något spår. Men i ärlighetens namn är det enda jag behöver just nu lite kontinuitet. Att få en bra, kompetent läkare som ser vad jag går igenom och kan hjälpa mig. Att få slippa behöva oroa sig för om sjukskrivningen kommer förlängas eller vad som kommer att hända, utöver allt annat jobbigt som man redan går och bär på.

Ska det vara helt omöjligt att få?

Inga kommentarer: